خودرو بدون راننده گوگل، تا کنون ۵۰۰ هزار کیلومتر در اتوبانها و نواحی شهری آمریکا رانندگی کرده، بدون اینکه حتی یک مورد تصادف داشته باشد و این سابقه، برای اینکه شرکت گوگل ادعا کنند که سیستم های هوشمند آنها، در زمینهی رانندگی، مستعدتر از انسان است، کافی و پذیرفتنی است.
اما مجوز رسمی قانونی برای اینکه این خودروها به صورت انبوه در خیابانها در حال حرکت باشند، طبیعتاً باید توسط مراجع قانونی صادر شود.
گوگل طی ماههای گذشته، مکاتبات متعدد خود را با مراجع قانونی انجام داده و یکی از سوالات کلیدی گوگل، این بود که آیا اساساً قانون گذار، در هنگام قانون گذاری، بر انسان بودن راننده تاکیدی داشته است؟
طبیعی است که میتوان با طی کردن مجدد فرایند قانون گذاری، مجوز تردد انبوه خودرو بدون راننده گوگل را صادر کرد.
اما این فرایند، پیچیده و زمانبر است و شرکتها و قانونگذار، هر دو ترجیح میدهند از تمام ظرفیتهای موجود استفاده کنند تا با صرف کمترین زمان و منابع، این اتفاق بیفتد.
به همین دلیل، دولت فدرال آمریکا هم تاکید کرد که Driver که در قانون آمده، به معنای Human Driver نیست و قانون گذار هر نوع راننده” را مستقل از جنسیت و سیستم، راننده در نظر میگیرد.
گوگل هم به صورت هوشمندانه، اخیراً به جای خودروی Driverless بیشتر از کلمهی Autodrive استفاده میکند.
احتمالاً سالهای بعد، این نقطه از تاریخ و این جمله، به عنوان یکی از نقاط عطف بزرگ در تاریخ توسعهی تکنولوژی ثبت خواهد شد.
اگر چه گوگل، هنوز راه درازی در پیش دارد.
پ.ن: برای مطالعه بیشتر این متن خبر گاردین و یا این متن واشنگتن پست را بخوانید.
درباره این سایت